Quand la toxoplasmose ôte tout sentiment de peur

Mis en avant

Toxoplasma gondii est un parasite qui infecte les animaux et les humains. Son objectif est d’atteindre les intestins des félidés, l’hôte définitif dans lequel il se reproduit de façon sexuée. Pour ce faire, le parasite infecte d’abord les souris et modifie radicalement leur comportement. L’aversion naturelle des souris envers les chats est diminuée – un phénomène appelé attraction fatale – ce qui en fait des proies faciles.

En utilisant un ensemble de tests comportementaux complémentaires, les groupes d’Ivan Rodriguez et de Dominique Soldati-Favre ont montré que T. gondii diminue l’anxiété générale chez les souris infectées, augmente les comportements exploratoires et, de façon surprenante, modifie l’aversion des prédateurs de manière non sélective envers les félidés.
Ces résultats mettent fin au mythe d’une altération spécifique de la peur des chats chez les souris infectées par T. gondii et pointent vers des altérations de comportements largement liées à l’immunité.

Cette étude a été publiée dans Cell Reports le 14 janvier 2020.

Article

Une nouvelle protéase contribue à l’élimination de liaisons covalentes entre protéines et ADN

Mis en avant

Des liaisons covalentes entre ADN et protéines (DPCs) se forment régulièrement dans des conditions normales de croissance cellulaire. Leur persistance prolongée peut cependant être toxique, causer de l’instabilité génomique ou promouvoir des maladies comme le cancer.

Le laboratoire Stutz,  en collaboration avec les groupes Kornmann (University of Oxford) et Loewith, décrit un nouveau mécanisme nécessaire à l’élimination efficace des DPCs. Par un crible génétique dans la levure, Serbyn et collaborateurs ont identifié la protéine énigmatique Ddi1 comme une nouvelle protéase impliquée dans la réparation des DPCs. Les auteurs démontrent que Ddi1 contribue à la résolution d’une large variété de DPCs et fonctionne indépendamment des autres voies impliquées dans la dégradation protéolytique de ces complexes.

La perte de Ddi1 sensibilise les cellules aux substances qui bloquent les DPCs, y compris certaines drogues anticancéreuses. Ces dernières pourraient apporter de nouveaux indices sur les mécanismes de résistance souvent observés en thérapie.

L’étude a été publiée dans Molecular Cell le 2 janvier 2020.

Article

La trompe de l’éléphant inspirera un robot révolutionnaire

Mis en avant

Une équipe internationale, dont fait partie le groupe du Professeur Michel Milinkovitch, va analyser la trompe de l’éléphant d’Afrique, d’une agilité et d’une polyvalence exceptionnelles, pour créer une nouvelle génération de robots manipulateurs, capables d’évoluer dans des environnements instables, de s’adapter rapidement à des situations inattendues et d’effectuer une multitude de tâches concrètes.

Voir le communiqué de presse

Topoisomerases promote replication fork pausing at proteinaceous barriers

Mis en avant

Living organisms have to faithfully duplicate all the DNA in their chromosomes once and only once during every cell division. Replication forks pause/slow/arrest/stall during progression through chromosomes at certain tight DNA/protein complexes known as Replication Fork Barriers (RFB).  This pausing is promoted by the Fork Pausing Complex (FPC, composed of the Tof1 and Csm3 proteins in budding yeast) and opposed by Rrm3 helicase, a motor-like protein believed to displace obstacles.

Maksym Shyian and collaborators in the Shore laboratory have now discovered that the Tof1-Csm3 complex promotes fork pausing independently of Rrm3 helicase, in contrast to an old model. Instead the Fork Pausing Complex was found to mediate topoisomerase I (Top1) association with the replisome, which, together with Top2, is essential for fork slowdown (replisome sTOP mechanism).

The study was published in Genes & Development on December 5, 2019.

Preprint

Plant phosphate homeostasis is regulated by an inositol pyrophosphate signaling molecule

Mis en avant

Phosphorus is an essential building block for nucleic acids and membranes, forms an important energy currency of the cell and can act as a signaling molecule. Soil-living organisms take up phosphorus in the form of inorganic phosphate. How cells ‘measure’ phosphate concentrations to maintain sufficient phosphate levels in their cells and tissues is poorly understood. The group of Michael Hothorn has now elucidated that phosphate homeostasis in plants is regulated by an inositol pyrophosphate signaling molecule, which is generated by a bifunctional kinase/phosphatase enzyme in response to changing ATP and phosphate levels. The signaling molecule then binds to a cellular receptor, which in turn inactivates a transcription factor regulating phosphate starvation responses. Thus, a signaling molecule relays the nutrient status of the plant to a signaling cascade, allowing for nutrient uptake, storage and redistribution. The groups of Dorothea Fiedler (Leibniz Institute for Molecular Pharmacology, Berlin, Germany), Alisdair Fernie (Max Planck Institute for Molecular Plant Physiology, Golm, Germany) and Gabriel Schaaf (University of Bonn, Germany) contributed to this study that was published in eLife on August 22.

Pushing and pulling nucleosomes to control transcription initiation

Mis en avant

Chromatin remodelers are protein machines that move or eject nucleosomes from the chromatin template to regulate gene expression. Kubik et al. show how two distinct classes of remodelers, which they call « pushers » and « pullers », interact genome-wide at promoter regions to determine both the frequency of gene transcription and the precise site of initiation.

A common regulatory mechanism for plant photoreceptor signaling

Mis en avant

Plants perceive light as an important environmental cue. They sense the UV-B part of the solar spectrum through the UVR8 photoreceptor that activates acclimatory responses associated with protection against this potentially damaging radiation. UVR8 enhances the stability of the HY5 transcription factor by inhibiting the activity of COP1, an E3 ubiquitin ligase that targets HY5 for degradation. The teams of Michael Hothorn and of Roman Ulm have now discovered that the UVR8 mechanism of action involves direct competition between active UVR8 and HY5 through interaction domain mimicry and overlapping binding sites on COP1. This mechanism was found to be conserved in other photoreceptor signaling pathways. The study was published in The EMBO Journal on July 15, 2019.

Michel Milinkovitch and Robbie Loewith receive an ERC Advanced Grant

Mis en avant

After receiving an ERC Starting Grant in 2008 and an ERC Consolidator Grant in 2014, Robbie Loewith has been awarded an ERC Advanced Grant for his research project entitled “Tension of ENDOmembranes maintained by TORC1 (TENDO)”. The aim is to understand how TORC1 regulates, and is regulated by, vacuolar membrane tension.

The grant is endowed with 2.25 million Euros over 5 years.

_____________________________________________________________________________________________________

An ERC Advanced Grant has been awarded to Michel Milinkovitch for his research project entitled « Identifying how Evolution exploits physical properties of tissues to generate the complexity and diversity of Life (EVOMORPHYS)”. The aim is to identify the drivers of Life’s morphological complexity and diversity.

The grant is endowed with 2.5 million Euros over 5 years.

Summary of the research projects